WARSH menukar hamzah sukun dengan syarat:
Terletak pada tempat fa فعل bagi wazan yang datangnya hamzah sukun pada tempat fa فعل dalam kalimah.
misalnya يؤمنون على وزن يفعلون
تألمون على وزن تفعلون
ائت على وزن افع
Mengibdalkan hamzah sukun mengikut baris sebelumnya:
Apabila sebelumnya fathah,ibdal kepada alif
misalnya تأملون - تاملون
Apabila sebelumnya dommah,ibdal kepada wau
misalnya المؤمنون - المومنون
Apabila sebelumnya kasrah,ibdal kepada ya
misalnya الذين اؤتمن – الذين ايتمن
WARSH mengecualikan lafaz :
الأيواء)) kerana tidak terdapat dalam al-quran pada 7
tempat
mentahkidkan hamzah pada kalimah tersebut ketika . dalam al-quran contohnya : (المأوى ، مأوهم ، مأوكم ، فأووا ، تؤوى ، تؤويه ، مأوه )
WARSH mengibdalkan hamzah berbaris fathah ditempat fa فعل selepas huruf dommah:
misalnya مؤجلا – موجلا ، يؤيد – يويد ،
WARSH tidak ibdal hamzah apabila :
Hamzah ditempat ain فعل dalam kalimah (فؤادك)
Hamzah yang dommah selepas fathah (تؤزهم)
SUSI mengecualikan ibdal hamzah sukun pada 5 kategori :
Apabila sukun alamat jazam.
6 lafaz yang tiapnya feel mudore’ majzum
تسؤ. pada 3 tempat
تسؤهم surah at-taubah & ali imran
تبدلكم تسؤكم {surah Al-maidah.}
نشاء pada 3 tempat:
أن نشاننزل عليهم {surah Ssy-Syuara’.}
أن نشانخسف بهم الأرض {surah saba’}
أن نشا نغرقهم {surah Yaasin.}
يشأ pada 10 tempat:
أن يشا يذهبكم {surah An-Nisa,Al-An’aam,Ibrahim dan Fatir.}
فان يشاء الله يختم علي قلبك،ان يشا يسكن الريح {2 tempat dalam surah As-Syuraa.}
أن يشا يرحمكم أو ان يشا يعذبكم {2 tempat dalam surah Isra’}
من يشاء الله يضلله ومن يشا يجعله علي صراط مستقيم {2 tempat dalam surah Al-An’aam.}
يهيء
ويهي لكم {dalam surah Al-Kahfi}
ننساها
م ننسخ من ءاية اوننسها {surah Al-Baqarah}
ينبا
ام لم ينبا بما في صحف موسي {surah An-Najm}
HAMZAH yang berbaris kasrah diringkaskan daripada pertemuan 2 sukun dan tidak jelas sukunnya pada 2 tempat kecuali ketika waqaf pada lafaz:
{فاءن يشا الله}
{يشاء الله يضلله}
SUSI tiak mengibdalkan hamzah sukun apabila sukun bina’.
11 kalimah yang setiapnya fe’el amar mabni atas sukun.
-وهي لنا {surah Al-Kahfi}
أنبئهم بأسماءهم{surah Al-Baqarah}
نبننا بتأويله {surah Yusuf}
نبي عبادي {surah Al-Hijr}
ونبئهم عن ضيف ابراهيم {surah Al-Hijr}
ونبئهم أن الماء {surah Al-Qamar}
7/8:أرجئه {pada surah Al-A’raaf dan surah Asy-Syuara’}
اقرأ كتبك {surah Al-Isra’}
10/11:اقرأ باسم ربك،اقرأ وربك الأكرم {kedua-duanya dalam surah Al-‘Alaq}
HAMZAH sukun yang dikecualikan bagi Susi iaitu ketika menyebut padanya dengan Hamzah yang tahqiq kerana takut berubah makna untuk menyebut Hamzah yang ibdal.
2 kalimah pada dua tempat:
وتؤي اليك من تشا {surah Al-Ahzab}
وفضيلتة التي توية {surah Al-Ma’arij}
SUSI tidak mengibdalkan Hamzah dalam 4 kalimah pada {وري يا} dalam kalimah أحسن أثنا ورءيا pada surah Maryam,kerana apabila diibdalkan Hamzah kepada Ya’ sukun dan diidgamkan Ya’ kedua akan mendatangkan kekeliruan pada maknanya.
SUSI mengecualikan ibdal pada kalimah {مؤصدة}
2 tempat pada dua surah.
Surah Al-Balad
Surah Al-Humazah
SUSI mentahqiqkan pada kalimah tersebut kerana asal kalimah {أأصدت} maka mengibdalkan alif kedua jadi {أصدت}
Mazhab ABU AMRU mentahqiqkan Hamzah tersebut dan diikuti SUSI kerana gurunya.
SUSI mentahqiqkan Hamzah pada lafaz بارنكم pada 2 tempat dalam surah Al-Baqarah kerana mengikut gurunya.
WARSH,KISAIE, dan SUSI mengibdalkan Hamzah kepada Ya’ pada lafaz {اللذئب} pada tempat dalam surah Yusuf.
وأخاف ان يأكله الذئب
لئن أكله الذئب
فأكله الذئب
Diibdalkan Ya’ mad {الذئب}
Baki qura’ mentahqiqkan pada kalimah {الذئب،بئير،بئر}
SYU’BAH dan SUSI bersepakat mengibdalkan Hamzah sukun pertama kepada و pada lafaz .اللولو
Ma’rifah {يخرج منهما اللؤلؤ والمرجان}
Nakirah {كانهم لؤلؤ مكنون}
Baki qura’ mentahqiqkan Hamzah pada lafaz {لؤلؤ}{اللؤلؤ}
DURI ABU ‘AMRU menambah Hamzah suku yang tahqiq pada lafaz {شنا لأ يلئكم من اعملكم}dalam surah Al-Hujurat kepada {لأ يألتكم}
SUSI mengibdalkan Hamzah pada alif.{يالتكم}
Baqi qura’ tanpa Hamzah.
WARSH mengibdalkan hamzah pada lafaz لئلأ kepada Ya’ fathah pada 3 tempat.
لئلأ يكون للناس عليكم حجة {pada surah Al-Baqarah}
لئلأ يكون للناس علي الله حجه بعد الرسل {pada surah An-Nisa’}
لئلأ يعلم أهل الكتب {pada surah Al-Hadid}
WARSH mengibdalkan Hamzah النسئ kepada Ya’ kemudian mengidghamkan kepada Ya’ sebelumnya dalam ayat انما النسئ زيادة في الكفر dalam surah At-Taubah kepada انما النسي زيادة في الكفر .
Baki qura’ mentahqiqkan Hamzah kepada لئلأ 3 tempat dan pada lafaz النسئ
Kaedah Mad badal bagi tiap-tiap qura’ wajib iaitu apabila bertemu 2 Hamzah dalam 1 kalimah yang kedua daripada sukun maka diibdalkan huruf mad daripada baris harakat sebelmnya:
Sebelumnya fathah diibdalkan alif {ادم،امن،اتي}
Sebelumnya dhommah diibdalkan kepada wau {وأوذو،وأوتوا}
Sebelumnya kasrah diibdalkan kepada Ya’
{ايمانا،لأءيلأف قريش}
PREPARED BY: ANAS BIN HAJI MOKHTAR
(5349)
Monday, October 20, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment