ABU AMRU menggugurkan Hamzah pertama dari dua Hamzah qata’ yang berdekatan dalam 2 kalimah yang bersambung dengan syarat kedua-duanya sama baris.
Fathah {جاء أمرنا}
Kasrah {هؤلأء ءان}
Dhommah {أولياء اولنك}
Huruf mad yang sebelum Hamzah mempunyai 2 wajah bacaan:
Qasr (2 harakat)
Pertengahan (4 harakat)
QALUN dan BAZZI bersepakat menggugurkan Hamzah pertama ketika kedua-duanya fathah {جاء أحدكم}
Alif sebelumnya dibaca dengan 2 wajah:
Qasr (2 harakat)
Pertengahan (4 harakat)
QALUN dan BAZZI membaca dengan tashil:
Ketika kedua-duanya kasrah,Hamzah pertama ditashilkan diantara Hamzah dan Ya’ {هؤلأء ءان}
Ketika kedua-duanya dhommah,Hamzah pertama ditashilkan diantara Hamzah dan wau {أولياء أولنك}
Sesetengah ahli qura' selain QALUN dan BAZZI mengibdalkan Hamzah pertama kepada wau kemudian mengidghamkan wau pertama yang sebelumnya pada lafaz بالسوء {ءالأ مارحم} menjadi {باالسو ءالأ}
Sesetengah yang lain mentashilkan Hamzah pertama diantara wau seperti asal kaedah QALUN dan BAZZI pada Hamzah yang kedua-duanya kasrah
{باالسؤ الأ}kepada:
Qasr (2 harakat)
Pertengahan (4 harakat)
QALUNdan BAZZI tidak khilaf dalam meringankan lafaz {باالسؤ ؤالأ ما رحم ءالي} dengan menutup dan mengunci.
WARSH dan QUNBUL pada Hamzah kedua ketika kedua-duanya bersepakat baris:
Tahqiq Hamzah pertama,tashil Hamzah kedua
Fathah diantara Hamzah dan alif
Kasrah diantara Hamzah dan Ya’
Dhommah diantara Hamzah dan wau
Tahqiq Hamzah pertama,ibdal Hamzah kedua mengikut baris yang sesuai daripada jenis baris sebelumnya.
Fathah kedua-dua,ibdal kepada alif
Kasrah kedua-dua,ibdal kepada Ya’
Dhommah kedua-dua,ibdal kepada wau
Selepas Hamzah kedua huruf sukun maka selepas mengibdalkan huruf mad dan dimadkan dengan kadar 6 harakat {جاء أمرنا}
Apabila selepasnya huruf yang berbaris maka dimadkan huruf mad ibdal daripada Hamzah kedua dengan kadar dua harakat sahaja {جاء أحدكم الموت}
Wajah ketiga bagi WARSH:ada dua Hamzah dalam kalimah {هؤلأء ءان كنتم}dalam surah Al-Baqarah dan pada kalimah {علي البغاء ءان أردن}dalam surah An-Nur mengibdalkan WARSH ketika kasrah dengan Ya’
Diringkaskan bagi WARSH pada {هؤلأء ءان} kepada 3 wajah:
Tashil Hamzah kedua.
Ibdal Hamzah huruf mad dimadkan dengan kadar 6 harakat.
Mengibdalkan Hamzah kepada Ya’ kasrah.
Pada lafaz {علي البغاء ءان أردن} mempunyai 4 wajah:
Tiga wajah terdapat pada lafaz {هؤلأء ءان}
Wajah yang keempat ialah ibdal kedua huruf mad dimadkan dengan kadar 2 harakat {ان}
WARSH pada kalimah {للنبي ءان أراد} dalam surah Al-Ahzab mempunyai 3 wajah:
Tahqiq Hamzah pertama dan mentashilkan yang kedua
Tahqiq Hamzah dan mengibdalkan yang kedua kepada Ya’ yang mudah dimadkan dengan kadar 6 harakat
Tahqiq Hamzah yang pertama dan mengibdalkan yang kedua kepada Ya’
WARSH dan QUNBUL pada kalimah {من النساء ءان اتقيتن} mempunyai 3 wajah yang disebut pada {للنبي ءان أراد} kecuali pada wajah ketiga dimadkan dengan kadar 2 harakat menjadikan nun berbaris dengan kasrah diringkaskan daripada bertemu 2 sukun.
PREPARED BY: ANAS BIN HAJI MOKHTAR
(5349)
Monday, October 20, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment