Tuesday, October 14, 2008

BAB IMALAH

Takrif Fatah: membuka mulut ketika menyebut huruf al-quran
Takrif Imalah: seumpama menyerupai bunyi hamzah dan hampir kepada baris kasrah.
Takrif taklil : iaitu peringkat pertengahan yang seumpama bunyi imalah dan hampir kepada bunyi fathah.
Takrif fathah dan imalah: fathah dan imalah pada lughahnya bermaksud kedua-duanya merupakan bahasa sahih diturunkan bahasa sahih diturunkan bersamanya al-quran



Pendapat ahli qura’ mengenainya:

— Ibnu kathir ada bacaan imalah.
— Ibnu amir,asim dan qalun ada bacaan imalah.
— Warsy ada bacaan taklil dan hanya satu tempat bacaan imalah.pada awal surah taha.
— Ibnu amru ada bacaan taklil dan imalah.
— Hamzah dan kisaie ada bacaan imalah kubra.




1)وحمذة منهم والكسائى بعده امالا ذوات الياء حيث تأصلا

HAMZAH DAN KISAIE IMALAHKAN ALIF YANG BERADA DIHUJUNG APABILA DITUKARKAN DARIPADA YA’ DALAM KEADAAB وصلا DAB WAKAF.




2)وتثنية الأسماء نكشفها وان رددة اليك الفعل صادفت منهلا

KAEDAH- untuk mengenali alif yang ditukar daripada ya’ dan dibaca dgn imalah.
• Kalimah isim ditasniahkan الهدى-الهديان
• Feel disandarkan kepada ta’ mutakallim dan mukhatah. اشترين-اشترين

Manakala pada alif yang ditukarkan daripada wau’ pada isim dan feel.(tiada imalah)
• اسم الصفا=الصفوان
• فعل دعا=دعوت




3)هدى اشنراة و الهوى وهاهم وفي الف التاْنيث فى الكل ميلا

Hamzah dan kisaie imalahkan alif ta’nis yang maksuroh.
التقوى-ضيرى




4)وكيف جرت فعلى ففيها وجوجها وان ضم أو يفتح فعالى فحصلا

Hamzah dan kisaie imalahkan setiap alif maksuroh atas wazan’ :-

• فعلى= تقوي-دعوى-يحيى
• فعلى=احدى-ضيزى-سيماهم-عيسى
• فعالى= قربى-قصوى دنيا
• فعالى= اسارى-سكارى-كسالى
• فعالى=يتامى




(5)وفي اسم في الاستفهام أنى وفى متى معا وعيسى ايضا امالا وقل بلى

Ø : أنى أنى لك هذا-انى شئتم-فأنى نؤفكون
Ø متى نصر الله-ويقولون متى هذا الوعد : متى
Ø قل عسى ان يكون قريبا-عسى ربكم أن يرحكم :عسى
Ø بلى أن تصبرو-بلى من كسب سئة :بلى




(6)وما رسمرا يااليأ غير لدى وما زكى وألى من بعد حتى وقل على

Hamzah dan kisaie imalahkn alif di hujung yg di tulis dgn huruf ya” kecuali :-

• لدى سورة غافر(مقصرة)/سورة يوسف(ممدودوة)< • الى • حتى • على • سورة نور<دمازكى Diimalah juga alif yg tidak di tulis dgn ya”<(dlm keadan wakaf) • الى المسجد الاقصا/لما طفا المأ




كزكاها وأنجى مع اباتى وكل ثلأثى يزيد فأنه ممال (7

Hamzah dan kisaie imalahkn fe’el sulasi yg ditmbh huruf:-


• +ك > من زكها/قد افلح من تزكى +
• +hamzah pd awal > لئن انجنا
• +hamzah dan ta’>وأذ ابتلى



(8) ولكن أحيا عنهما بعد واو ه وفيما ميسواه للكسائ لا


>Hamzah dan Kisaie imalahkan alif yang didatangi wau sprti lafaz :-
> وأنه هو أ مات و أحيا

>Kisaie seorng saja yang meimalahkn pada lafaz أحيا yang
didatangi :-
Ø ف = فأحياكم
Ø ثم = ثم أحياكم
Ø مجرد = ومن أحياكم






BAIT 9-13


Kisaie meimalah pd alif secara khusus pd kalimah yg berikut:-


Ø (رؤياي) موضعان سورة يوسف
Ø (الرءيا) سورة يوسف,الصافات و الفتح وموضع سورة لأسراء حالة الو قف
Ø (مرضات)
Ø (خطايا)
Ø (محياهم) سورة الجانية
Ø (تقاته) سورة أل عمران
Ø (وقد هد ىن) سورة الأنعام




Ø (أنسانية) سورة ال كهف
Ø (عصاني) سورة ابراهيم
Ø (أوصاني) سورة مريم
Ø (أتاني) سورة مريم و النمل
Ø (تلاها)
Ø (طحاها) ال موضعان بسورة الشمس
Ø (أذاسجى) سورة الضحى
Ø (دحاها) سورة الزعات

Kisaie imalahkan 4 kalimah kerana kecuali punyai wau:
تلاها-طحاها-سجى-دحاها



15)ورؤياك مع مشواى عنه لحفصهم ومحياي مشكاة هداي قد انجلى

Hafs adduri ikut kisaie imalahkan alif :
• رؤياك
• مثواى
• محياى
• كمشكوة
• هداى(disandarkan kpd ya mutakalim)



BAIT 16-18

• Hamzah dan kisaie imalahkan alif yg ada pada akhir ayat
• KECUALI yang dikhususkan oleh kisaie(bait 9)
• Semua qurro’ idak imalahkan alif yg ditukarkan drpd tanwin



Surah2 imalahkan pada akhir ayat:ط<-النجم<-المعارج<-القيامة<-النازعات<-عبس<-الأعلى<-الشمس<-يلالل<-الضحى<-العلق<-






19)رمي صعبة اعمي في الأسرأ ثا نيا سوي وسدي في الوقف عنهم تسبلا


Hamzah,Kisaie dan Syu’bah imalahkan alif pada lafaz


-ولكن الله رمي رمي
فهو في الأخرة اعمي اعمي-
مكا نا سوي سوي-
ان يترك سدي سدي-





20)ورأ ترأي فا ز في شعرائه وأعمي في الاسرا حكم صحبة اولا

Ø Hamzah sahaja imalah alif selepas ر – فلما ترأ الجمعان
dlm keadaan smbng
Ø Apabila wakaf pada(ترأي) dia imalahkan pada
-alif selepas ر
-alif selepas ء
Ø Kisaie imalahkan alif selepas hamzah dlm keadaan
wakaf sahaja
Ø Warsy takhlilkan dlm keadaan wakaf بخلف
Ø Tiada imalah pada kalimah ترأت الفئتان-sepakat ulama’

Ø Hamzah,Kisaie dan Syu’bah imalahkan tempat yg
pertama






Kesimpulan pada lafaz “اعمي“

Ø Hamzah,Kisaie dan Syu’bah imalahkan kedua tempat
Ø Abu A’mru imalahkan pada tempat pertama dan fatah
pada tempat kedua
Ø Warsy takhlilkan pada kedua tempat
Ø Baki qura’ fatah kedua tempat

Ø Hamzah dan Kisaie shj imalahkan اعمي pd selain surah
isra’
Ø Warsy takhlilkan (بخلف)





21)ومابعدراءشاع حكماوحفصهم يوالى بمجراها وفي هود انزال

Imam hamzah,kisaie,abu amru mengimalahkan pada setiap alif maksurah selepasa rha’ cth:-

v افترى,واشنرى,وفاراه,يشترى,ذكرى,القراى

Hafs an asim baca sama dengan hamzah,kisaie,abu amru pada lafaz (مجراها)



22)ناى شرع مين باختلاف وشعبة في الاسراوهم والنون ضوء سنا تلا

Hamzah,kisaie mengimalahkan pada alif yng selepas huruf hamzah pada lafaz((وتثا syu’bah turut imlah pada
lafaz itu tetapi pada surah al-isra’ sahaja

Susi membaca pada da wajah lafaz ((ونئا :-
Ø imalah pada lafaz ( (ونأى
Ø baca dengan baris fathah pada huruf ((ءpada lafaz ونأى))

-Tetapi yang shahih –baca dengan baris fathah.
-imalah khalaf dan kisaie pada nun dan hamzah pada 2 surah.

Kesimpulan pada lafaz ونأى)) pada surah fufilat:-
v khalad imalah pada alif selepas hamzah pada 2surah.
v khalaf dan kisaie imlah nun dan hamzah pada 2 surah.
v syu’bah imalah pada alif selepas hamzah.



PADA SURAH ISRA’ SAHAJA:
ü WARSY TAKLIL PADA LIF SELEPAS HAMZAH
ü BAKI QURA’ BACA MACAM BIASA(FATHAH)

23)اناه له شاف وقل او كلاهما شفا ولكسر او لياء تميلا

Ø IMALAH HISYAM,HAMZAH,KISAIE PADA ALIF PADA LAFAZ (أناه) SAHAJA PADA SURAH AL-AHZAB
Ø IMALAH HAMZAH ,KISAIE PADA ALIF SELEPAS LAM’ LAFAZ كلاهما)) PADA AYAT احد هما او كلا هما)) PADA SURAH ISRA’



24)وذو الراء ورش بين وفي أرا كهم وذوات اليا له الخلف جملا
25)ولكن رءوس الاي قد قل فتحها له غير ماها فيه فاحضر مكملا

1-Warsh taklilkan alif yg ada slps ro’ spt:بشرى-ذكرى-افترى
dua wajah pdولو أركهم iaitu fath dan taklil…
2-warsh taklil kalimah ada ya-dgn khilaf
-hamzah dan kisaie imalah atau
-hamzah seorang
-duri(kisaie)
Tetapi pada 4 kalimah ini warsh baca fath shj
-مرضات
- كمشكوة
- الربو
- كلاهما
3-pada surah yg 11 warsh baca dgn taklil shj:
-jika sambung dgn هاء التأنيث,warsh baca dgn taklil dan fath.MELAINKAN jika ada (ر)spt ذكراها ,dia bca dgn taklil shj
v فتلقى ءادم pada ayat ini warsh punyai 4 wajah




26)وكيف أتت فعلى واخراي ما تقدم للبصري سواى راهما اعتلا

• Abu amru taklil pada alif ta’nisسلوي) ) atas wazan(فعلى,فعلى,فعلى)(عسى)(موسى)(يحى)lafaz(كلتا)surah khafi di baca 2 wajah.
• Jika waqaf:-abu amru &warsy iaitu fathah taqlil.
• Hamzah&kisaie:-fathah dan imalah(pling tepat)
وآخر...........زاللبصري
• Abu amru taqlil pada penghujung ayat dlm 11 surah dengan qaulan wahidan kecuali yang ada ro’ dia baca dengan imalah kubra saja.





27)وكيف أنت فعلى وآخز آى ما تقدم للبصري سوى راهما اعتلللا

Ø Taqlil Duri Abu Amru alif maqsurah pada 4 kalimah:-
• (ياو يلتىآءألد) سورة هود
• (أنى)
• (يحسرتى على ما فقطت) سورة الزمر
• (ياأ سفى يوسف) سورة يوسف

Ø Hamzah & Kisaie baca dengan Taqlil
Ø Warsy baca dengan khilaf
Ø Baqi Qura’ baca dengan fathah




28)وكيف الثلاثي غير زاغت بماضي أمل خاب خا فو طاب ضافت فتجملا
29)وخاف وزاعو ا جاء شاء وزاد فز وجاء ابن ذكوان وفى شاء ميلا
30)فزادهم الأول وفى الغير خلفه وقل صحبة بل ران واصحب معدلا

Imalah hamzah pada alif pada feel madhi:_
Imalah hamzah pada contoh yg tidak terdapat dalam quran tetapi nazim
Mengecualikan pada lafaz (زاعت)dalam surah (ص) tidak imalah pada tajuk ini

الرباعي atau فعل مضارع (tidak imalah)

v Ibnu zakwan imalah pada kalimah (شاء)
v Dengan khilaf ibnu zakwan شاء atau جاء
v Imalah زعا yang pertama dalam baqarah قولن واحدان
v Lafaz زعا bukan yang pertama بخلف
v Imalah صحبه :hamzah,kisaie dan syu’bah
v Baki qura’ baca dengan fathah




31)وفي الفات قبل را طرف أتت بكسر أمل تدعى حميدا وتقبلا
32)كأبصارهم والدارهم ثم الحمار مع حمارك والكفار واقتس لتنضلا

Abu amru,duri(kisaie) imalahkan alif apabila ro’ dihujung berbaris bawah
=عقبى الدار-اذهما فى الغار
-kalimahفلا تمارفيهم tidak dibaca imalah krn ro’ berada ditengah dgn ya’ yg dihazaf krn jazam




BAIT 33-35

imalah alif pd lafaz كافرين dan الكافرين dgn syarat:
Ø Ya keadaan mansub
Ø Ya keadaan majrur
Ø Ya keadaan makruf
Ø Ya keadaan munkar

-tidak imalah apabula ada wau pd kalimah:والكافرون هن الظلمون,هار على ثفا جرف هار imalahkan alif oleh kisaie.syukbah,abu amru,kolun قولا واحدا
-ibnu zakwan imalahkan dgn khilaf
-lafaz جبارين pd surah maidah dan syuarok imalahkaوالجار ذى القربى والجار الجنب




warsh taklil – semua alif yg ro’ baris majrur berada dhujung
- semua alif yang ro’ baris kasroh berada dhujung
-lafaz كافرين/الكافرين



lafaz (قولا واحدا)هار abu amru
-lafaz جبارين/الجار

v Hamzah sepakat dgn warsh dgn taklil pd lafaz(dgn syarat ro’ baris majrur)
-البوار
القهار-





36)واضجاع ذي راءين حج رواته كالأبرار والتقليل جادل فيصلا

- abu amru dan kisaie imalahkan alif yg ada antara ro’ …..huruf ro’ dalam majrur
v Warsh dan hamzah taklil
v Baqun fath
-كتب الأبرار-فى قرار-مع الأبرار





BAIT 37-39

Ø dalam surah ali-imran dan as-saf: (انصارى)
Ø ali-imran (وسارعوا)
Ø al-mukminun (نسارعوا لهم في الخيرات)
Ø al-hashr (البارئ)
Ø dua tempat dalam al-baqarah بارئكم))
Ø pada alif kedua selepas (dzal) dalam quran (ءاذانهم)
Ø dalam quran طغينهم))
Ø dalam quran يسرعونه))
Ø pada alif selepas (dzal) dalam surah fusilatوفىءاذانناوقر) )
Ø pada surah assyura’-alrahman,dan al-takwir الجوار) )



BAKI QURA’ BACA DENGAN FATHAH:-

Ø SURAH AL-MAIDAH= فأوري)(يوارى))
Ø SURAH AL-A’RAF = يواري سوءاتكم))

DURI KISIAE KHILAF PADA TIGA TEMPAT DIATAS TETAPI YANG SHAHIH,BELIAU
AKAN MEMBACA DENGAN FATHAH SAHAJA DAN TIDAK IMALAH



Bait 40:-
Ø ومشارب ))-surah yassin
Ø (عين ءا نية)- pada alif selepas hamzah=surah al-qasiyyah
Ø (عبدون) (عابد)-surah alkafirun
Hisyam baca imalah pada tempat diatas.
Baki qura’ baca secara fathah

Bait 41:- (الناس)
ü abi amru baca dengan khilaf
ü duri baca dengan imalah
ü susi baca dengan fathah sahaja
ü baki qura’ baca dengan fathah.




حمارك والمحراب اكراههن وال بحمار وفي الأ كرام عمرات مثلا (42
وكل بخلف لأبن ذكوان غيرها يجر من المحراب فاعلم لتعلملا(43

Surah al-baqarah وانظر الى حمارك))
Surah al-jumaah (عمثل الحما ر)
Surah ali-imran (عمران)
Surah al-tahrim امرات عمران))
Surah an-nur اكراههن))
Surah pada dua tempat dalam surah arrahmanوالأ كرام))
Surah ali-imran dan surah (s(المحراب) -(

Pada lafaz المحراب)) ibnu zakwan baca dengan imalah sahaja dan pada 2 tempat
berikutnya

وهو قا ئم يصلى فى المحراب pada surah ali-imran
فخرج علي قومه من المحراب pada surah maryam

PREPARED BY: AHMAD SHAHRUL ISHAN BIN ISMAIL
(4911)

No comments: