Monday, October 20, 2008

HA KINAYAH

* Tidak Disambungkan HA ( ها مضمر ) Sebelum Sukun.
* Dan Apa Sebelumnya Berbaris Bagi Tiap Bersambung.
* Dan Apa Sebelumnya Bagi Ibnu Kasir.
* Padanya ( )


SYARAH :

-: Ha Domir ( ها مضمر ) Yang Daripadanya Satu Ghaib,Dan Keadaannya Seperti :

1) Sebelumnya Huruf Berbaris Dan Selepas Sukun. Contohnya : له
الملك وله الحمد

2) Terletak Antara Dua Sukun Seperti : ( منه اسمه ) Dan Hukumnya Pada Keduanya Ketiadaan Hubungan Pada Tiap Qurra'.

3) Terletak Diantara 2 Huruf Yang Berbaris. Contohnya : ( لا تحرك به لسا نك لتعجل به )
Hukumnya : Setiap qura’ menyambung Dengan Kadar 2 Harakat kecuali Apabila Selepasnya Hamzah Terputus.

4) Sesungguhnya Datang Sebelumnya Huruf Sukun Dan Selepasnya Berbaris.contohnya: فيه هدا
Hukumnya : Sambung Dengam Kadar 2 Harakat Bagi Ibnu Kasir Salah Satunya Sebagaimana Terdapat Dalam Al-Quran Dan Bersamanya Hafs Pada Silah Ha ( هاء ),pada (فيه مهانا) surah al-furqan dan ahli qura’ yang lain tidak menyambung pada tajuk ini.

SYARAH :

Pertama:- Kalimah ( يؤده إليك ) Pada 2 Tempat dalam surah Ali-imran :- dan kalimah(نوله ما تولى ويصله جهنم ) dalam surah an-nisa’

Pendapat ahli qura’ padanya seperti berikut:-

1) Baca Dengan Sukun Ha ( هاء ) Pada Kalimat Yang Disebut Difokus Dengan ( ف ),( صِ ),( ح ) Dan mereka adalah Hamzah,Syu'bah dan Abu 'Amru.

2) Baca Dengan Kasroh ( هاء ) Tanpa Sambung Qalun Satu-Satunya Dan Bersamanya Hisyam Pada Satu Wajah Dan Wajah Kedua Hisyam Sambung Dan Dalilnya :- Memendekkan Setiap Ha ( هاء ) Bagi Lisan.

3) Baca Dengan kasrah Ha ( ءها ) Beserta sambung satu-Satunya Warsh,Ibnu Kasir,Ibnu Zakuan,Hafs Dan Kisaei Mengambil Bacaan Mereka Daripada Riwayat Qalun Dan Setiap Mazhab Berpendapat Pada Mad Al-Munfasil Pada Ha ( هاء ) Yang Selepasnya Hamzah ( ء )


Kedua:- Kalimah ( فألقه إليهم ) Pada Surah An-Naml :

Pendapat ahli qura’ padanya seperti berikut:

1) Baca Dengan Sukun ( هاء ) Fokus bagi Mereka Dengan ( ف ),( صِ ),( ح ) Dan Hamzah,Syu'bah dan Abu 'Amru Beserta Hafs Kerana الناظم Berkata : ( وعنهم وعن حفص فألقه )

2) Baca Dengan kasroh Hak ( هاء ) Tanpa Sambung Bagi Qalun Satu-Satunya Beserta Hisyam Pada Satu Wajah Dan Wajah Kedua bagi Hisyam Sambung Pada Madnya Dan Pada Mazhab Lain Berpisah.


3) Baca Dengan Kasroh ha ( هاء ) Beserta Sambung Warsh,Ibnu Kasir,Ibnu Zakuan Dan Kisaei Dan Setiap Pada Madnya Pada Mazhab Lain Berpisah, maka bacaan mereka bertetangan dengan Qalun.


Ketiga:- Kalimah ( ويتقه فأولئك ) Surah An-Nur


1) Baca Dengan kasroh ( ق ) Dan Sukun Ha ( هاء ) Fokus Bagi Mereka Dengan ( صِ ),( ح ),( ق ) Dengan berbeza Dan Abu 'Amru Syu'bah Satu-Satunya Dan Khalad Perbezaan Qurra' Dengan Sukun [ الإمام الداني على ابي الفتح فارس ] Dan Dalil ويتقه حمى صفوه قوم بخلف

2) Diriwayatkan Dengan Sukun ( ق ) Kasroh ( هاء ) Tanpa Sambung Hafs Dan Dalilnya :

حفصهم والقصر القاف بسكون وقل

3) Baca Dengan Kasroh ( ق ) Dan Kasroh ( هاء ) Tanpa sambung Qalun Satu-Satunya Beserta Hisyam Pada Wajah Pertama. Dan Hubungan pada Wajah Kedua Dengan Kadar 2 Harakat

4) Baca dengan Kasroh ( ق ) Dan ha ( هاء ) Dan sambungnya Dengan kadar 2 Harakat Warsh,Ibnu Kasir,Ibnu Zakuan,Qalaf Dan Kisaei Satu-Satunya Dan Qalad Pada Wajah Kedua.

Keempat:- ( يأته مؤ منا ) Pada Surah Taha طه

Pendapat ahli qura’ mengenainya seperti berikut:-

1) Riwayat Dengan Sukun ( هاء ) dengan focus pada(ي) Daripada الناظم Pada Surah
Iaitu - Susi daripada ( طه ) Dengan 2 Wajah.

2) Riwayat Qalun Dengan Kasroh ( هاء ) Tanpa Sambung Dan Sambung Dengan Kadar 2 Harakat Daripada الناظم
Iaitu - Susi daripada ( طه ) Dengan 2 Wajah.

3) Baca Qurra' Yang Lain Dengan Kasroh ( هاء ) Dan Sambungnya Dengan Kadar 2 Harakat Dan Hisyam Satu-Satunya.


MULAHAZAH :-


- Setiap Daripada Sukun ( ضميرهاء ) Pada bab Ini Ialah Dari Bahasa Daripada Sukun Huruf Pada Sambung dengan terus Berhenti Dan Ini satu Bahasa Daripada Banyak-Banyak Bahasa Arab Sepertimana Yang Disebut ( القرطبي ) Daripada ( الفراءِ )

PREPARED BY: SYAFIK BIN ISMAIL
(5321)

No comments: